Monitor Onderwijsvernieuwing

Feedback van medewerkers, leerlingen en/of ouders waarmee u (zo nodig) gericht en bijtijds kunt bijsturen!

Monitor Onderwijsvernieuwing

Feedback van medewerkers, leerlingen en/of ouders waarmee u (zo nodig) gericht en bijtijds kunt bijsturen!

Monitor Onderwijsvernieuwing PO

  • M

Er zijn onderwijsvernieuwingen in alle soorten en maten: van relatief kleine vernieuwingen (bijv. gesprekken met leerlingen en ouders die volgens een nieuwe aanpak verlopen) tot ingrijpender vernieuwingen (bijv. overstappen op een continurooster, introductie unitonderwijs, nieuw taakbeleid, overstappen op daltononderwijs).

Hoe goed een onderwijsvernieuwing ook is voorbereid, een ding weet je zeker: het loopt nooit helemaal zoals gedacht en tussentijds is nagenoeg altijd bijsturing nodig.

Wij helpen u graag met het monitoren van een onderwijsvernieuwing zodat u (zo nodig) bijtijds en gericht kunt bijsturen. Om er zo voor te zorgen dat de onderwijsvernieuwing ‘lukt’ en bovendien geborgd is.

 

Kiezen voor de aanpak die optimaal bij de onderwijsvernieuwing past

De aanpak waarvoor we kiezen is afhankelijk van de onderwijsvernieuwing waar het om gaat. Een ‘majeure onderwijsvernieuwing’ die een stevige impact heeft op zowel medewerkers, leerlingen als ouders vergt immers een andere aanpak dan een ‘bescheiden onderwijsvernieuwing’ waar eigenlijk alleen de medewerkers iets van merken en baat bij zouden moeten hebben.

De variatie (in de aanpak) zit vooral in:

  • De methode die we kiezen.
    Vaak kiezen we voor een combinatie van een online vragenlijst en diepte-interviews (vaak interviews met medewerkers die meestal zo’n drie kwartier in beslag nemen). Maar soms is ook een groepsgesprek (met een aantal medewerkers uit het team of met een aantal ouders of nog anders) van toegevoegde waarde.
  • De onderzoeksgroepen die we bij de monitor betrekken.
    Bijna altijd betrekken we bij het monitoren van de onderwijsvernieuwing de medewerkers. Maar soms is het ook van belang om leerlingen en ouders bij de monitor te betrekken.
  • De frequentie waarmee gemeten/gemonitord wordt.
    Soms volstaan een of twee metingen (bijv. kort nadat de vernieuwing is ingevoerd en na een half jaar of jaar als de vernieuwing is ‘ingedaald’), soms is het zinvol om frequenter te meten.

 

Plan een meeting in en wij stellen een voorstel op maat op!

Wij plannen graag een (vrijblijvende) meeting in om de onderwijsvernieuwing te bespreken: Wat zijn de doelstellingen van de vernieuwing? Hoe is deze voorbereid? Is er weerstand vanuit het team of juist niet? Hoe wordt de vernieuwing geborgd, althans wat is het plan? Wat zijn de op voorhand zwakke punten/onderdelen althans de punten/onderdelen waarop het ‘mis’ zou kunnen gaan? Enzovoort.

Als wij een goed beeld hebben van de onderwijsvernieuwing stellen wij een onderzoeksvoorstel op: Wat zijn precies de doelstellingen van de monitor die we gaan uitvoeren? Welke onderzoekgroepen betrekken we bij de monitor: medewerkers, leerlingen en/of ouders? Voor welke methode kiezen (online vragenlijst en/of diepte-interviews en/of nog anders)? Wat is de planning en wat zijn de kosten?

Wij nodigen u uit (dat kan hieronder) een meeting in te plannen. We denken graag met u mee!

  • Online meeting

  • Voordat we een offerte kunnen opstellen, voeren we graag een (online) gesprek met u.
    Vervolgens stellen we een ‘offerte op maat’ op.
  • Uw gegevens

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.